STANDARDY I PROCEDURY 

opracowane w związku z U S T A W Ą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy

 Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy

(ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniem przestępczości na tle seksualnym i ochronie małoletnich zmieniona ustawą o ochronie małoletnich, czyli tzw. Ustawą Kamilka obowiązująca od 15 sierpnia 2024 r.)

obowiązujące   

w Niepublicznym Przedszkolu „Danapis"

w Nowym Sączu

1. STANDARD POLITYKA

A. Polityka dotyczy całego personelu (nauczycieli, pracowników niepedagogicznych oraz współpracowników tj. osób zatrudnionych na umowie zleceniu).

Organ prowadzący Niepubliczne Przedszkole „Danapis” w Nowym Sączu zapoznał się z opracowanymi standardami, zatwierdził Politykę i pozostałe standardy oraz procedury. Za wdrażanie i nadzorowanie również odpowiada dyrektor pedagogiczny wraz z osobami wskazanymi przez organ zarządzający – osoby wskazane do ścisłej współpracy.  

Dyrektor przedszkola tj. organ prowadzący wyznaczył osobę odpowiedzialną za częściowy monitoring realizacji procedur w poszczególnych standardach.  Rola, zadania oraz kwalifikacje tej osoby są jasno określone.

B. Polityka ochrony dzieci jasno i kompleksowo określa procedury, w których zawarte są:

- zasady bezpiecznej rekrutacji personelu

- sposób reagowania w przedszkolu na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia i zasady prowadzenia rejestru interwencji (procedury)

- zasady bezpiecznych relacji personel - dziecko i dziecko - dziecko (załączniki 1 i 2)

- zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych poprzez pełną świadomość personelu odnośnie do zagrożeń wynikających z korzystania z niewłaściwych stron, portali, mediów społecznościowych

- zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci określone w procedurach wewnętrznych RODO.

C. Polityka jest promowana wśród całego personelu, rodziców i dzieci, a poszczególne grupy są z nią aktywnie zapoznawane poprzez działania edukacyjne i informacyjne wspierane szczególnie poprzez psychologa i terapeutów zatrudnionych w przedszkolu.

2. STANDARD PERSONEL

Standardy podstawowe:  

A. W ramach rekrutacji członków personelu pracujących z dziećmi, prowadzona jest ocena przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi oraz sprawdzane są ich referencje.

B. Przedszkole uzyskało o każdym członku personelu dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz informacje z Krajowego Rejestru Karnego lub w przypadkach prawem wskazanych oświadczenia o niekaralności.

C. Określone są zasady bezpiecznych relacji całego personelu przedszkola z dziećmi oraz dziecko - dziecko wskazujące, jakie zachowania w przedszkolu są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dziećmi oraz zachowań między dziećmi (załączniki 1 i 2).

D. Przedszkole zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:

- rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci

- procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia

- odpowiedzialności prawnej pracowników placówki, zobowiązanych do podejmowania interwencji

- procedury „Niebieskiej Karty”.

3. STANDARD PROCEDURY

A. Przedszkole wypracowało procedury, które określają krok po kroku, jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony obcych osób lub członków rodziny (załączniki 3 i 4).

B. Przedszkole dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych na terenie Nowego Sącza instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia) oraz zapewnia do nich dostęp wszystkim pracownikom.

C. W przedszkolu wyeksponowane są informacje dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji - numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.

4. STANDARD MONITORING

Standardy podstawowe:

A. Przyjęta polityka ochrony dzieci jest weryfikowana - przynajmniej raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

Podsumowanie

Przedszkole poprzez wprowadzenie zasad bezpiecznej rekrutacji dba o to, by wśród personelu nie było osób, które mogłyby zagrażać bezpieczeństwu dziecka.

Personel potrafi odpowiednio zareagować na podejrzenie krzywdzenia dziecka w placówce lub w rodzinie dzięki wdrożonym procedurom interwencji.

Dzięki ustalonym zasadom bezpiecznych relacji personel ma jasność, jakie są ramy profesjonalnej relacji z dzieckiem, a jakie zachowania – zarówno ze strony dorosłych wobec dzieci, jak i między dziećmi – są niedopuszczalne.

Personel jest przygotowany, by zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko krzywdzenia dziecka oraz symptomy krzywdzenia, a personel pedagogiczny wraz ze specjalistami potrafi opracować plan wsparcia dziecka krzywdzonego.

5. ZAKRES ODPOWIEDZIALNOŚCI

  1. Rodzice (opiekunowie prawni): Rodzice są przedstawicielami ustawowymi swojego nieletniego dziecka i to oni odpowiedzialni są za małoletniego. Obowiązki rodzica wobec dziecka reguluje m.in. przepis art. 96 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, stanowiący, że rodzice wychowują dziecko pozostające pod ich władzą rodzicielską i kierują nim, obowiązani są troszczyć się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka i niedopuszczalne jest krzywdzenie dziecka ani fizycznie, ani psychicznie.
  2. Nauczyciele, terapeuci i inni specjaliści pracujący w przedszkolu : zobowiązani są do natychmiastowego zgłaszania dyrektorowi przedszkola sygnałów dotyczących pojawienia się niepokojących symptomów u dziecka .
  3. Pracownicy obsługi: winni zgłosić swoje podejrzenia, co do niepokojących symptomów u dziecka - nauczycielom pracującym bezpośrednio w grupie bądź dyrektorowi.
  4. Dyrektor: jest zobowiązany do zapewnienia dzieciom bezpiecznych warunków pobytu w przedszkolu oraz reagowania na niepokojące symptomy u dziecka przedszkola zauważone przez nauczycieli, terapeutów i pracowników niepedagogicznych jak również zgłoszone przez innych rodziców - zgodnie z procedurami .

Załączniki:

  1. Zasady bezpiecznego kontaktu personel – dziecko, obowiązujące w Niepublicznym Przedszkolu „Danapis” w Nowym Sączu.
  2. Zasady bezpiecznego kontaktu dziecko – dziecko, obowiązujące w Niepublicznym Przedszkolu „Danapis” w Nowym Sączu.
  3. Procedura postępowania w sytuacji podejrzenia przemocy fizycznej/psychicznej wobec dziecka.
  4. Procedura postępowania w sytuacji podejrzenia przemocy seksualnej wobec dziecka (molestowanie seksualne).

Załącznik 1

Zasady bezpiecznego kontaktu personel – dziecko

obowiązujące w Niepublicznym Przedszkolu „Danapis” w Nowym Sączu.

Zasady określające działania dla dobra dziecka.

Wymagane jest, aby personel:

  1. Zachowywał cierpliwość i szacunek wobec dzieci. Dzieciom, zwłaszcza po traumatycznych doświadczeniach mogą towarzyszyć różne emocje (lęk, złość, obojętność).
  2. Słuchał uważnie dzieci i udzielał im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i sytuacji. Rozmawiając z dzieckiem, zszedł do jego poziomu.
  3. Zapewnił dzieci, że jeśli coś je niepokoi, mogą o tym powiedzieć im lub innej zaufanej osobie.
  4. Doceniał angażowanie się dzieci w podejmowane działania, wspierał je. Traktował równo. Unikał faworyzowania dzieci.
  5. Podejmując decyzje dotyczące dziecka, poinformował o tym dziecko i starał się brać pod uwagę jego oczekiwania.
  6. Szanował prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od tej zasady, aby chronić dziecko, wyjaśnił mu to.
  7. Unikał zbędnego ryzyka. Pracując z dziećmi upewnił się, że sprzęt i wyposażenie multimedialne lub inne tego typu są używane w odpowiedni sposób - dotyczy to zwłaszcza korzystania z Internetu i tablic multimedialnych. Nauczyciel zanim udostępni program, film itp. sprawdza jego zawartość, celem uniknięcia publikacji niewłaściwych treści.

Zachowania niedopuszczalne:

  1. Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka.
  2. Nie wolno krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z zagrożenia bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
  3. Nie wolno bić, szturchać, popychać - naruszać integralności fizycznej dziecka, o ile zachowanie dziecka nie zagraża zdrowiu i życiu innych dzieci. Jeżeli zachowanie dziecka zagraża zdrowiu jego samemu lub innych dzieci należy podjąć stosowną interwencję.
  4. Nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych 
  5. Nie wolno zapraszać dzieci do swojego mieszkania, ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy, o ile nie są to dzieci osób, z którymi się personel przyjaźni. Niedozwolone są kontakty poprzez prywatne kanały komunikacji (telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych) i udostępnienie własnych danych osobowych dzieciom, które są personelowi znane jedynie z przedszkola. 
  6. Nie wolno również ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci.
  7. Nie wolno proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych, ani nielegalnych substancji, jak również używać tych substancji w obecności dzieci.
  8. Nie wolno podejmować innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to m.in.: pomaganiu dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu lub korzystaniu  z toalety. 
  1. Jeśli personel będzie świadkiem jakiegokolwiek z niewłaściwych w/w zachowań, zawsze zobowiązany jest do poinformowania osoby odpowiedzialną za realizację standardów i winien postępować zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.

Załącznik 2

Zasady bezpiecznego kontaktu dziecko – dziecko

obowiązujące w Niepublicznym Przedszkolu „Danapis” w Nowym Sączu.

Dzieci starają się:

  1. Szanować kolegów, być uprzejmym i uczciwym wobec nich.
  2. Rozumieć popełniane błędy w zachowaniu wobec kolegów i koleżanek.
  3. Bawić się zgodnie.
  4. Szanować zdanie i przekonania, zwłaszcza religijne i kulturowe innych.
  5. Szanować własność innych.
  6. Szanować pracę innych.
  7. Okazywać to, co myślą i czują.
  8. Bawić się bezpiecznie oraz zwracać uwagę na bezpieczeństwo innych.

Niedopuszczalne jest, aby dzieci wobec siebie stosowały formę:

  1. Przemocy w postaci bicia, popychania lub wyrządzania innej osobie krzywdy fizycznej.
  2. Obrażania w postaci przezywania innych.
  3. Wyśmiewania się z innych.
  4. Przeszkadzania innym w zabawie, nauce, pracy.
  5. Niszczenia pracy innych.
  6. Zabierania cudzej własności bez pytania.
  7. Oszukiwania, kłamania.
  8. Krzyków i niekontrolowanego hałasu.
  9. Niszczenia zabawek i innych przedmiotów w przedszkolu.
  10. Mówienia niecenzuralnych słów oraz pokazywania niecenzuralnych gestów.
  11. Nagrywania jakimikolwiek nośnikami medialnymi oraz zabronione jest, aby dzieci wnosiły do sali przedszkolnej ukryte kamerki, telefony komórkowe , smartwatche itp.
  12. Aktów przemocy seksualnej lub świadomej niewłaściwej manifestacji seksualnej wykraczającej poza normy swojego wieku dziecięcego.

Załącznik 3

Procedura postępowania w sytuacji podejrzenia przemocy fizycznej/psychicznej wobec dziecka 

 Niepubliczne Przedszkole „Danapis” w Nowym Sączu.

 

  1. Cel uruchomienia procedury:

Zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego dziecku, wobec którego zachodzi podejrzenie wystąpienia problemu przemocy fizycznej/psychicznej lub przestępstwa  w rodzinie.

  1. Osoby odpowiedzialne za przebieg procedury:

Dyrektor oraz wszyscy pracownicy pedagogiczni i niepedagogiczni przedszkola, którzy mają podejrzenie, że dziecko może doświadczać w/w przemocy.

  • Sposób postępowania :
  1. W przypadku podejrzenia, że dziecko stało się ofiarą przemocy, należy ten fakt skonsultować z innymi nauczycielami i pracownikami przedszkola posiadającymi jakiekolwiek informacje w w/w sprawie. 

Powyższy fakt  zostaje objęty ściśle wewnętrzną tajemnicą.

  1. Z obserwacji dziecka odnośnie w/w sprawy, jego wypowiedzi oraz istotnych rozmów należy sporządzić notatki.

3a. Następnie należy zgłosić ten fakt psychologowi i innym terapeutom przedszkolnym (innym terapeutom - o ile zachodzi taka konieczność) oraz dyrektorowi przedszkola oraz ponownie skonsultować obserwacje.

3b.  W przypadku widocznych śladów przemocy fizycznej takich jak np. ślady przypalania papierosem, zasinienia na ciele dziecka, należy przejść do punktu 5.

  1. Psycholog w porozumieniu z dyrektorem przedszkola prowadzi ukierunkowaną obserwację w grupie i rozmawia z dzieckiem.
  1. Jeżeli fakt przemocy zostanie stwierdzony, bądź zachodzi takie podejrzenie, dyrektor przedszkola w trybie pilnym:
  • wzywa na rozmowę oboje rodziców.

Podczas rozmowy, w przypadku zaistnienia przemocy fizycznej z wyraźnymi jej śladami, dyrektor ustnie wnioskuje o obdukcję dziecka  (fakt ten zostaje zaznaczony w protokole ze spotkania) oraz informuje o konieczności dalszego postępowania.

Podczas spotkania sporządzony zostaje protokół z podpisami wszystkich obecnych.  W przypadku niechęci złożenia podpisów przez któregokolwiek uczestnika spotkania, powyższy fakt zostaje odnotowany i podpisany przez pozostałych uczestników.

  • zawiadamia Policję.
  1. Dyrektor powołuje zespół przedszkolny (nauczyciele pracujący w grupie dziecka, specjaliści/terapeuci przedszkolni) , który opracowuje plan pomocy dziecku i
  1. Dalszy tok postępowania zależy również od wskazówek powiadomionych i zaangażowanych instytucji.

Załącznik 4

Procedura postępowania w sytuacji podejrzenia przemocy seksualnej wobec dziecka (molestowanie seksualne)

Niepubliczne Przedszkole „Danapis” w Nowym Sączu.

  1. Cel uruchomienia procedury:

Zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego dziecku, wobec którego zachodzi podejrzenie wystąpienia problemu przemocy seksualnej w rodzinie.

  1. Osoby odpowiedzialne za przebieg procedury:

Dyrektor oraz wszyscy pracownicy pedagogiczni i niepedagogiczni przedszkola, którzy mają podejrzenie, że dziecko może doświadczać przemocy seksualnej.

  • Sposób postępowania :
  1. W przypadku podejrzenia, że dziecko stało się ofiarą przemocy seksualnej należy ten fakt skonsultować z innymi nauczycielami i pracownikami przedszkola, posiadającymi jakiekolwiek informacje w w/w sprawie.

Powyższy fakt  zostaje objęty ściśle wewnętrzną tajemnicą.

  1. Z obserwacji dziecka odnośnie w/w sprawy, jego wypowiedzi oraz istotnych rozmów należy sporządzić notatki.
  1. Następnie należy zgłosić ten fakt psychologowi i innym terapeutom przedszkolnym (terapeutom, o ile zachodzi taka konieczność) oraz dyrektorowi przedszkola.
  2. Psycholog w porozumieniu z dyrektorem przedszkola prowadzi ukierunkowaną obserwację w grupie i rozmawia z dzieckiem.
  1. Jeżeli fakt przemocy seksualnej zostanie stwierdzony, bądź zachodzi takie podejrzenie, dyrektor przedszkola w trybie pilnym:
  • wzywa na rozmowę oboje rodziców lub jeżeli zachodzi podejrzenie, że osobą molestującą jest jeden z rodziców – wzywa się rodzica niekrzywdzącego. Podczas spotkania sporządzony zostaje protokół z podpisami wszystkich obecnych. W przypadku niechęci złożenia podpisów przez któregokolwiek uczestnika spotkania, powyższy fakt zostaje odnotowany i podpisany przez pozostałych uczestników.

Podczas rozmowy dyrektor informuje o konieczności dalszego postępowania.

  • zawiadamia Policję.

W przypadku podejrzenia stosowania przemocy seksualnej ze strony obojga rodziców, dyrektor (jeżeli jest to możliwe – przy dodatkowym wsparciu psychologa lub innej kompetentnej osoby) wzywa na rozmowę oboje rodziców, informuje ich o konieczności zawiadomienia Policji o podejrzeniu stosowania przemocy seksualnej.

  1. Dyrektor powołuje zespół przedszkolny (nauczyciele pracujący w grupie dziecka, specjaliści przedszkolni, dyrektor) , który opracowuje plan pomocy dziecku i rodzinie.
  1. Dalszy tok postępowania zależy również od wskazówek powiadomionych i zaangażowanych instytucji.