Koncepcja pracy przedszkola
Koncepcja pracy Niepublicznego Przedszkola „Danapis”
w Nowym Sączu
ukierunkowana na rozwój dzieci
oraz odpowiadająca potrzebom dziecka i jego rodziny
„Dorosły to nie ktoś, kto ulepi dziecko
według jakiegoś wzoru czy ideału,
ale ktoś , kto pomaga mu rozwijać się,
ujawniać swoje możliwości.”
Elżbieta Czerwińska
Koncepcja przedszkola kształtowana przez praktykę pedagogiczną oraz pod wpływem reformy postuluje jego otwartość programową i organizacyjną. Jednym z założeń reformy jest dbanie o wszechstronny rozwój dziecka oraz uczynienie współodpowiedzialnymi za proces wychowawczy i edukacyjny wszystkich jego uczestników – nauczycieli, rodziców i dzieci.
Jesteśmy jedynym przedszkolem o profilu apiterapeutycznym, czym wyróżniamy się na tle innych placówek oświatowych. Promujemy zdrowe nawyki żywieniowe wraz z profilaktyką apiterapeutyczną. Poszerzamy wiedzę dzieci o elementy apiterapeutyczne, nie tylko poprzez praktyczne zastosowanie ich w żywieniu, ale również poprzez przedszkolne wycieczki, zabawy, uroczystości. Bazując na naturalnej ciekawości świata u dziecka, jego radości, aktywności – „poszerzamy jego horyzonty”, wychowujemy i edukujemy.
KIERUNEK PRACY NAUCZYCIELI
Najważniejszym podmiotem w przedszkolu jest dziecko i jemu przyporządkowane są zamierzenia nauczycieli. Najważniejszą sprawą w pracy każdego pedagoga jest dobra praca z dziećmi i zapewnienie im harmonijnego rozwoju. Aby tego dokonać, nasz personel zawsze ma na uwadze właściwości rozwoju dziecka i czuwa nad zaspokojeniem jego potrzeb : bezpieczeństwa, zadowolenia, ruchu, poczucia własnej wartości, uznania i zachęty do działań.
Wszelkie działania nauczycieli są wieloetapowo ukierunkowane na rozwój dzieci, a kilkuletnia praca z dzieckiem w przedszkolu jest nastawiona na prawidłowe ukształtowanie niepowtarzalnej osobowości dziecka.
MODEL ABSOLWENTA NASZEGO PRZEDSZKOLA
Dziecko kończące nasze przedszkole posiada:
- Podstawową wiedzę o świecie, zgodną z podstawą programową wychowania przedszkolnego, poszerzoną o wiedzę z zakresu apiterapii
- Wyobrażenie o zasadach, normach i obowiązkach wynikających z roli przedszkolaka
- Zdolność do obdarzania innych uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla nich sposób
- Umiejętność bycia otwartym , dostrzegania i cieszenia się z własnych osiągnięć
Potrafi:
- Być samodzielne
- Umiejętnie radzić sobie z trudnościami ( np. rozstaniem z rodzicami…)
- Umiejętnie współpracować w grupie
- Tolerować inne odmienne postawy i przekonania
- Umiejętnie przyswajać nowe pojęcia, logicznie myśleć, korzystać z posiadanych wiadomości
- Prezentować swoje osiągnięcia, występować publicznie
- Odczuwać satysfakcję z samodzielnie wykonanych zadań oraz autoprezentacji
Celem wzmocnienia motywacji do działania , a co za tym idzie rozwoju dzieci w naszym przedszkolu stosuje się następujące nagrody:
- Emblematy uznania np. : znaczek, stempelki, serduszka, naklejki, fasolki do słoików, kropki na biedronkach, możliwość zabierania maskotki – pszczółki na popołudnie i noc do domu, kolorowanki
- Pochwała indywidualna
- Pochwała przed całą grupą
- Pochwała przed rodzicami
- Oklaski na forum grupy
- Przydział funkcji np. dyżurnego
- Wyznaczenie dziecka do poprowadzenia zabawy
Aby przeciwdziałać zachowaniom niepożądanym u podopiecznych , nauczyciele wdrażają do grup elementy lub całość, z autorskiego programu opracowanego przez Panią mgr Mariolę Szczyptę – Tokarz, programu naszego przedszkola „ Bez złości mam więcej radości”.
Monitorując rozwój dzieci oraz ich osiągnięcia , nauczyciele przygotowują :
- Prezentacje dokonań dzieci ( występy : w grupie, na forum społeczności przedszkolnej, na zewnątrz; wystawy prac w przedszkolu)
- Materiały reportażowe ( zdjęcia, filmy )
- Prezentacje na stronie internetowej , facebook’ u
- Prowadzą: teczki prac dzieci , arkusze obserwacji rozwoju dzieci, albumy, kroniki
Nauczyciele w naszym przedszkolu , dbając o rozwój dzieci wykorzystują przede wszystkim metody aktywne, twórcze i problemowe opierając je o podstawową formę aktywności jaką jest zabawa.
DOBRA WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Nasze przedszkole jako instytucja odpowiada oczekiwaniom rodziców, jest atrakcyjne dla przebywających w nim dzieci, bez względu na standard materialny rodziców. Rodzice i nauczyciele wspólnie dzielą odpowiedzialność za wychowanie i edukację dzieci.Jako przedszkole kładziemy nacisk na jak najlepszą współpracę z rodzicami, a w szczególności:
- Partnerstwo w tworzeniu klimatu, jak i działalności opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznej
- Rzetelne przekazywanie przez nauczycieli informacji na temat zachowań, osiągnięć i niepowodzeń dzieci
- Pedagogizujemy poprzez możliwość udziału w warsztatach i szkoleniach, prowadzonych przez specjalistów ( psychologa, pedagoga )
- Współorganizujemy imprezy, uroczystości, wycieczki
- Umożliwiamy udział w zajęciach otwartych, zebraniach
- Aktywizujemy uczestnictwo rodziców poprzez ich bezpośredni udział w konkursach i uroczystościach oraz organizacji wycieczek
- Umożliwiamy swobodne wyrażanie opinii i ocenianie pracy przedszkola
- Ujednolicamy oddziaływania wychowawcze i wspieramy rodziców w ich działaniach wychowawczych
- Umożliwiamy wgląd w życie przedszkolne poprzez aktualizowanie na bieżąco strony internetowej, nagrania odtwarzane w holu przedszkolnym , zdjęcia, telewizję lokalną
Umożliwiamy rodzicom również wgląd w dokumenty przedszkolne typu: statut przedszkolny, diagnozy.
Metody współpracy z rodzicami jakie stosuje nasze przedszkole, to: spotkania z rodzicami w grupie, kontakty indywidualne, zajęcia otwarte, uroczystości przedszkolne, gazetka – kwartalnik, festyny, turnieje, bale, podkreślanie funkcji rodziny poprzez aktywny jej udział w różnych formach artystycznych.
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
Współpraca ze środowiskiem lokalnym opiera się na następujących aspektach:
- Promowanie działalności przedszkolnej poprzez uczestnictwo w przemarszach
- Udział w konkursach powiatowych i wojewódzkich
- Uczestnictwo w programach ogólnopolskich
- Współpraca z placówkami kulturalnymi: Miejskim Ośrodkiem Kultury, Ośrodkiem Sokół, Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Nowym Sączu
- Współpraca z instytucjami i organizacjami użytku publicznego : Policja, Straż Pożarna, Pogotowie
- Współpraca z lokalnymi mediami ( telewizja, gazeta )
- Wycieczki do miejsc interesujących pod względem regionalnym
- Wycieczki do miejsc zaproponowanych przez rodziców lub instytucje
- Współpraca z lokalnymi szkołami i przedszkolami
Wybór takich aspektów sprzyja kreowaniu pozytywnego wizerunku przedszkola, pozwala na wymianę doświadczeń na szeroką skalę, kształtuje postawę otwartości w kontaktach, co znacząco wpływa nie tylko na rozwój przedszkola, ale przede wszystkim na rozwój każdego wychowanka naszej placówki.
KIEROWANIE PLACÓWKĄ
Funkcja dyrektora przedszkola jest funkcją łączącą w sobie umiejętność zarządzania na wielu płaszczyznach : administracyjnej, kadrowej, ekonomicznej, pedagogicznej, społecznej.
Głównym celem jako dyrektora zarządzającego kadrą, jest inspirowanie nauczycieli tak, aby nie ograniczać im możliwości twórczego działania , ich kreatywności i chęci realizowania własnych pomysłów oraz wprowadzania innowacji pedagogicznych w przyjaznej atmosferze.
Aby cel ten był systematycznie realizowany dyrektor dba o :
- Tworzenie odpowiednich warunków lokalowych, materiałowych, finansowych
- Pakiet zajęć dodatkowych nieodpłatnych dla rodziców : rytmikę, język angielski, logopedię, dogoterapię, zajęcia plastyczne, religię
- Stworzenie odpowiednich warunków do prowadzenia zajęć dodatkowych, odpłatnych dla rodziców: taniec, gimnastyka korekcyjna
- Otoczenie – ogród, odpowiedni, atrakcyjny sprzęt do zabaw ogólnorozwojowych
- Motywowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji zawodowych
- Dofinansowuje szkolenia indywidualne nauczycieli
- Organizuje i finansuje szkolenia całej kadry
- Wspierając osobiście – sponsoruje nagrody, upominki
- Dofinansowuje wycieczki dzieci
Dyrektor jest inicjatorem podnoszenia jakości i ewaluacji przedszkola. Oczekuje od nauczycieli aby dbali o swój rozwój, podnosili jakość swojej pracy i rzetelnie wykonywali swoje obowiązki.
Wykorzystując własne predyspozycje, obserwując, diagnozując, a przede wszystkim otwarcie rozmawiając z nauczycielami, rodzicami i ich pociechami, dyrektor dąży do tego, aby prowadzona placówka była przyjazna dzieciom, rodzicom i pracownikom, a opinia o niej była co najmniej dobra.
Nasze przedszkole tworzy wysoce wykwalifikowana kadra. To bardzo dobry zespół, gotowy do działania z pasją, a przede wszystkim z myślą o rozwoju społecznym, emocjonalnym i dydaktycznym dzieci. Wszyscy dążymy do realizacji wytyczonych celów, pamiętając o powołaniu nauczyciela przedszkola.
Nowy Sącz, 9 września 2013 r.