Let’s count
W tym artykule przedstawię kilka zabaw, jakie można przeprowadzić w domu, by utrwalać z dziećmi umiejętność liczenia w języku angielskim. Są to zabawy uniwersalne, zarówno dla dzieci starszych i młodszych, do przeprowadzenia niezależnie od zakresu, w jakim dzieci umieją liczyć.
- Am I right?
Prosta aktywność na rozgrzewkę. Zabawa może być prowadzona na dwa sposoby. Rodzic prosi dziecko, by uważnie słuchało, jak liczy i zatrzymało Rodzica słowem „Stop!” lub „No!”, gdy usłyszy pomyłkę. Można też zacząć w zabawie liczyć różne elementy w języku angielskim i celowo się pomylić i sprawdzić, czy dziecko zwróciło uwagę na niepoprawne liczenie.
- Listen and count
To zabawa matematyczno – słuchowa. Potrzebne nam będzie plastikowe pudełko i klocki. Rodzic i dziecko siadają tyłem do siebie i Rodzic kolejno wrzuca do pudełka klocki, a dziecko w ciszy liczy stuknięcia. Potem podaje liczbę klocków, jaka powinna być w pudełku. Rodzic wysypuje klocki, a dziecko sprawdza, czy miało rację. W wersji uproszczonej dla maluszków można pozwolić, by dziecko początkowo na głos liczyło stuknięcia.
- Mystery box
Do tej zabawy również potrzebne nam będą klocki i pudełko, przy czym powinno mieć ono pokrywę z otworem takiej wielkości, by dziecko mogło do niego włożyć rękę. Rodzic wkłada do pudełka wybraną przez siebie liczbę klocków. Następnie dziecko wkłada rękę do pudełka przez otwór i przez dotyk próbuje odgadnąć, ile klocków jest w środku. Podaje Rodzicowi liczbę, po czym wspólnie otwierają pojemnik i sprawdzają, ile rzeczywiście mieści klocków.
- Beads threading
Do zabawy potrzebna nam będzie nitka i koraliki. Zabawę można przeprowadzić w kilku wersjach (w zależności od tego, jakie koraliki mamy do dyspozycji i w zależności od stopnia zaawansowania dziecka).
- Rodzic układa przed dzieckiem pudełko z koralikami i daje mu nitkę (jeśli koraliki mają duży utwór, sznurek może być grubszy, np. włóczka) z supełkiem na końcu. Prosi, by nawlekło określoną liczbę koralików (np. Thread 8 beads, please.)
- Wersja dla większej ilości dzieci polega na tym samym, przy czym można zaproponować dzieciom nawlekanie koralików na wyścigi.
- Jeśli mamy do dyspozycji kolorowe koraliki, możemy na kartce dziecku narysować wzór: ile i jakie koraliki należy nanizać. Dziecko najpierw liczy koraliki na kartce i określa ich kolory, a potem przystępuje do odtworzenia wzoru. Tę wersję zabawy również można przeprowadzić w formie wyścigów między dziećmi.
- Ostatnia wersja polega na nawleczeniu koralików na sznurek przez Rodzica, tak by dziecko nie widziało ich ilości. Dziecko z zamkniętymi oczami dotyka koraliki i liczy je, próbując podać poprawną liczbę elementów na sznurku.